Korleis handtere utagerande atferd hjå femårsgamle barn i barnehagen? I denne episoden av BluPodden er fokuset retta mot temaet utagerande atferd og inkludering av barn i fri leik.

Medverkande: Høgskulelektor i pedagogikk, Merete Nornes-Nymark, i samtale med dei tidlegare HVL-studentane Andrea Sæhle Samland, Kari Skrautvol og Lars Kristian Garnes om deira bacheloroppgåve; «Du må se bak atferden min».

Du må se bak atferden min

I dagens presentasjon diskuteres møtet med barn med utfordrende oppførsel i barnehagen. Kari, Lars Christian, og Andrea, nylig uteksaminerte barnehagelærerstudenter fra Sondal, deltar sammen med Nordnes Nymark, en høgskolelektor i pedagogikk.

Presentasjonen tar opp spørsmål om det finnes oppskrifter på hvordan man skal håndtere barn med utfordrende atferd. Det diskuteres suksess- og risikofaktorer knyttet til denne atferden. Studentene har skrevet bacheloroppgaver om dette temaet, og de introduserer bakgrunnen for prosjektet med tittelen "Du må se bak atferden min."

Bacheloroppgaven har fokusert på temaer som frilek, utfordrende atferd, inkludering, og tredjedagning. De har gjennomført intervjuer og sett nærmere på lekesituasjoner, og problemstillingen er formulert som: "Hvordan legger pedagogen til rette for inkludering av barn i femårsalderen med utfordrende atferd i frilek?"

Teoretisk har studentene utforsket ulike perspektiver på utfordrende atferd, inkludert definisjoner og sammenhenger mellom atferd og grensesetting. De har også sett på inkludering og ekskludering i barnehagen, med fokus på å skape et fellesskap der barna føler seg inkludert.

Funnene fra undersøkelsen indikerer at frilek er på barnas premisser, men ikke nødvendigvis fri for voksne. Voksentytte aktiviteter brukes som pedagogiske verktøy, og informantene har nevnt bruk av lek for å gi barn erfaringer med ulike situasjoner. Det er også påpekt en sammenheng mellom utfordrende atferd, grensesetting, og forskjeller mellom barnehage og hjem.

Når det gjelder inkludering, er funnene mindre konkrete, men det nevnes tiltak og samarbeid for å avvenne negativ atferd. Det påpekes også utfordringer med å inkludere barn med utfordrende atferd i lek, og behovet for stabil og støttende voksenpersonale.

Relasjoners kvalitet og personalets roller vektlegges som viktige faktorer i håndteringen av barn med utfordrende atferd. Det diskuteres også behovet for økt kompetanse og kunnskap i barnehagene for å håndtere disse situasjonene optimalt.

Presentasjonen avsluttes med refleksjoner om betydningen av bevissthet rundt personalets roller, systemets innvirkning, og behovet for kontinuerlig læring og støtte i arbeidet med barn med utfordrende atferd. Studentene ser dette som relevant kunnskap som de ønsker å ta med seg ut i arbeidslivet. Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av BluPoddens redaktør før publisering.