Om Utdanningsforskning.no

På Utdanningsforskning.no finner du over 1500 søkbare artikler om utdanningsforskning. Nettstedet er fritt tilgjengelig for alle som trenger å holde seg faglig oppdatert om forskning på utdanningsfeltet.

Les også: Slik merker vi artiklene våre.

English version

Vi i Utdanningsforbundet har tatt letejobben for deg

Utdanningsforskning.no samler og presenterer forskning. Vi dekker hele utdanningssektoren; barnehage, skole og høyere utdanning. Målet er at lærere og andre ansatte lettere skal finne fram til forskning som er relevant for deres hverdag og løfte fram forskning som styrker kvaliteten i barnehagen, skolen og høyere utdanning. Nettstedet skal være med på å styrke kunnskapsgrunnlaget for ansatte barnehage, skole og høyere utdanning, og er unikt i sin bredde både i nedslagsfelt og faglige områder det dekker.

Ansatte i utdanningssektoren har en yrkeshverdag hvor den praktiske kunnskapen møter den forskningsbaserte utdanningen. Profesjonenes autonomi springer ut fra å kunne forankre praksis både i forskning og erfaring. Utfordringen er å navigere i et forskningslandskap som er stadig mer komplekst og omfattende. Ansatte i utdanningssektoren opplever økte krav om faglig oppdatering og forankring av praksis i forskning. Undersøkelser viser at de også ønsker dette, men tilgjengeligheten har vært en utfordring.

Utdanningsforskning.no tar behovet på alvor. Siden skal ha en logisk oppbygging som oppleves som intuitiv å manøvrere seg rundt i. Brukerne kan opprette brukerprofiler hvor de kan lagre artikler i et eget bibliotek, abonnere på emner de er spesielt interessert i og sette favorittmerke på artikler som de mener er spesielt relevante og nyttige.

Nettstedet skal fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Det skal vise bredden av aktuell forskning som speiler behovet til leserne, både i innhold og forskningsmetodikk.

Les mer om de redaksjonelle prinsippene for Utdanningsforskning.no.

Forfatterbilde

Utdanningsforskning.no

Denne artikkelen er egenprodusert. Artikkelen er skrevet og produsert av ansatte i Utdanningsforbundet med redaksjonelt ansvar for Utdanningsforskning.no. Den kan like fullt være formidling av forskningsstoff, men den er ikke skrevet av forskere. Egenprodusert redaksjonelt stoff er underlagt de samme redaksjonelle prinsippene som alt annet innhold på sidene våre. 

Her kan du lese om nettstedet.

Her kan du lese om nettstedets redaksjonelle prinsipper.

Foreslåtte artikler