Hvordan skal lærere bruke ny forskning i møte med en helt vanlig klasse? Eller er det bedre å lene seg på erfaring og magefølelse?

 Lærerrommet

I episode sju av Lærerrommet diskuterer vi alle de hundrevis av valgene en lærer gjør i løpet av en helt vanlig skoledag - når best metode for læring og relasjoner skal velges. Er valgene forskningsbaserte nok? Eller er ikke det nødvendig?

Episode 7:

Gjester i denne episoden er Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole i Bærum og Øystein Gilje, førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

– Det er utfordrende å møte forskning som indikerer at det finnes andre måter å betrakte skole og læring på. Det er en smertelig prosess på alle nivåer, sier Bolstad i episode sju.

Gilje sier:
– Det er noe med avstanden til forskningen og måten den er samlet inn på som noen ganger kan være problematisk.

Ny innsikt - for alle

I Lærerrommet diskuterer vi små og store temaer innenfor utdanningsfeltet, podkasten går i dybden på aktuelle hverdagstema. Lærerrommet er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning.

I episodene gir gjestene deg ny innsikt og kunnskap. De er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere - eller andre.

Flere episoder

Mobbing er tema episode seks. Hvilken mobbing er det de voksne ikke ser og tar tak i? Episode fem handler om lek som nå engasjerer stadig flere. I episode fire, som er todelt, diskuteres prestasjon generasjon, skolepress og stress.

Testkulturen i skolen, med nasjonale prøver og kartlegginger, er tema i episode tre av Lærerrommet. Seksårsreformen, som gjorde at 5- og 6-åringene fikk skolesekk på ryggen, er tema i andre episode. Og er lekser en gammeldags tvangstrøye? spør vi i episode én.

Vi spiller inn nye episoder fortløpende. Så abonner på Lærerrommet – det er helt gratis.