Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

I Lærerrommets episode ti diskuterer tre solide gjester læreren på videregående skole. 

Lytt til tiende episode av Lærerrommet:

Forbilde og relasjoner

Nestleder Alida De Lange D’Agostino i Elevorganisasjonen er en av tre gjester i episode ti:

– Lærerens rolle i skolen må ses i sammenheng med målet for opplæringen. Og det er ikke bare å utdanne, det er også å danne. Så da må lærerne, i tillegg til å være faglærere, være forbilder, sier elevenes representant.

Åge Hvitstein er lærer ved Sandefjord videregående skole og også gjest i denne episoden. Han sier at det klart finnes ulike lærertyper og at dette er noe både lærere og elever snakker om.

– Personlig er jeg kanskje litt den konservative, strenge læreren. Samtidig snakker jeg veldig mye med elevene, jeg prøver alltid være fem-ti minutter før timen begynner for å snakke med elevene – og i min hverdag er det veldig viktig relasjonsarbeid for meg, sier Hvitstein.

Episodens tredje gjest er Jannicke Minken, lærer ved Holtet videregående skole i Oslo. Også hun er opptatt av relasjoner, og mener det er utgangspunktet for læring.

- Å se fag og relasjon uavhengig av hverandre er helt umulig, faglig utvikling handler om personlig utvikling. For å være med på å legge til rette for det så må læreren ivareta begge disse sidene av gjerningen sin, sier Minken i Lærerrommet.