Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)
  • Omtale (25)

Artikkeltema

  • Barnehage (21)
  • Forskning og metode (15)
  • Lærerutdanning (13)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Digitalisering (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Lek (6)
  • Matematikk (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Ledelse (4)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skriving (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (92)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (92)
Omtale

Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving

Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Faglighet i barnehagen

Leken er en viktig del av fagligheten i barnehagen.

Publisert: 02.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Demokratiske paradokser i klasserommet

Sterke elever endrer språk i sitt møte med skolens fag, mens svake elever i mindre grad bruker dette medierende språket, men forblir i hverdagsspråkets verden. Dette har store konsekvenser for elevenes skolegang og for deres mestring av en verden som i stadig større grad er tekstlig og språklig mediert.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Internasjonal ungdomsforskning

I ny bok om ungdom og globale utfordringer involveres ungdommene i forskningen.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

- Mer enn kunnskapsskole

Seniorer har samlet sine erfaringer og skrevet en ny bok for de som er interessert i eller jobber med lærerutdanning.

Publisert: 17.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Bildebok som døråpner

Elevers reaksjoner etter å ha lest en bildebok førte til at skolen nå gir tilbud om skilsmissegrupper.

Publisert: 16.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nettbasert samarbeidslæring

Hvordan kan man designe et nettbasert kurs for å styrke samarbeidslæring og studentaktivitet?

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Litterære samtaler i klasserommet

Førstelektorene Eva Michaelsen og Torill Strand oppfordrer lærere til å diskutere litteratur med elevene.

Publisert: 05.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Tett på yrkesopplæringen

Inneholder både forskernes og yrkesfaglærernes egne stemmer.

Publisert: 02.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i yrkesfaglige utdanningsprogrammer

Det skrives mye i yrkesfagene, og først og fremst for at elevene skal tilegne seg kunnskapsstoffet i faget.

Publisert: 22.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- For mye individuelt arbeid

Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.

Publisert: 16.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • …
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo