Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)

Artikkeltema

  • Barnehage (15)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Lek (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Organisering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (15)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (15)
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

– Kjefting er krenkelse

Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund.

Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning

Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør

Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Slik kan du snakke med barn om seksuelle overgrep

– Jeg vil ikke leke elefantleken med pappa, sa barnet. Det var først da noen ba jenta fortelle mer om det, at de avdekket seksuelt misbruk.

Publisert: 22.12.2020 Hentet fra Første steg 1/2020
Artikkel

Tre ting verdt å ta vare på

Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel

Norge er middelmådig

Med 11 barn per pedagogisk leder i barnehagen ligger Norge så vidt over snittet blant OECD-landene. Mexico er på bunnen.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel

Har favoritter i barnehagen

Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel

- Trenger gode lekere

Barnehagen trenger gode lekere, og vi må ikke være så redde for å delta i leken, mener høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel

Musikk gir mestring

Jenta kunne ikke et ord norsk første dag i barnehagen og gråt ustoppelig i entime. Etter 20 minutter med sanglek danset hun med de andre.

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel

Småbarna oversett under måltidet

Barna i noen barnehager sitter svært lenge til bords uten at personalet er til stede i samspill eller samtaler, viser ny forskning. For første gang er måltider omtalt i rammeplanen.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel

8 veier til et godt samspill

Relasjoner smitter mer enn influensa, mener psykolog Anne Linder. Derfor er et godt samspill i barnehagen viktig.

Publisert: 16.08.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Artikkel

Småbarna inntar YouTube

Stadig flere småbarn ser barne-tv-serier og klipp på YouTube eller nettbrett. Det endrer barnekulturen og mange foreldrene sliter med å henge med, viser ny studie.

Publisert: 08.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo