Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (41)
  • Podcast (4)
  • Video (4)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (13)
  • Barnehage (12)
  • Forskning og metode (11)
  • Motivasjon (10)
  • Barnetrinn (8)
  • Klasseledelse (8)
  • Mobbing (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Atferd (5)
  • Selvregulering (5)
  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Pedagogiske program (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Skolevegring (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Lek (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Matematikk (2)
  • Organisering (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (35)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (16)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (52)
  • Pål Roland (2)
Artikkel

Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen?

– Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være.

Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer

Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring.

Publisert: 03.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lærere ønsker å utvikle seg for elevene sine

Ønsket om å bli dyktigere til å hjelpe og støtte elevene er den viktigste grunnen til at lærere vil engasjere seg i utviklingsarbeid i skolen.

Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når er det behov for et innsatsteam mot mobbing?

Alle ansatte på en skole bør ha god kompetanse til å forstå, avdekke og løse mobbesaker, men i noen saker er det behov for ekstra støtte.

Publisert: 18.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?

Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes mange skoler som har gode rutiner for å avdekke og stoppe mobbing, men vi vet mindre om hvilke rutiner som eksisterer etterpå, sier hun.

Publisert: 14.11.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Halvparten av elevene kjeder seg på skolen

En ny studie viser at 50 prosent av elevene på videregående skole kjeder seg. – Jeg har funnet en måte å legge til rette for at elevene mine ikke skal kjede seg på skolen – og i verste fall slutte som konsekvens av kjedsomhet, sier lærer Nina Simonsen.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags behov det er i skolen. Det skal Digitalt didaktisk verksted (DDV), som har hatt åpningsmarkering i dag, gjøre noe med.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm

Vi tror at vi forstår bedre når vi leser på skjerm, men det viser seg at vi gjerne bruker kortere tid og forstår tilsvarende dårligere sammenlignet med papirlesing.

Publisert: 27.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Skal alle gå ut og leke selv om det regner?

Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Gutar sextrakasserer andre gutar

Ei omfattande undersøking blant trønderske elevar viser at det er inga kjære mor å gå på vidaregåande – verken om du er jente eller gut.

Publisert: 19.11.2013 Hentet fra NTNU
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo