Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (26)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (8)
  • Barnehage (7)
  • Motivasjon (6)
  • Atferd (5)
  • Forskning og metode (5)
  • Mobbing (5)
  • Selvregulering (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skolevegring (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (26)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (26)
Artikkel

Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen

Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad.

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?

Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, som er aktuell med en ny bok om temaet.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.

Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger

Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Elevers engasjement varierer fra time til time

– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får

God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren.

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko for å bli utsatt for mobbing av sine medelever.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe.

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan personlige bøker være bra for barns lesing?

Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– PP-tjenesten må endre måten å arbeide på, sier forsker

Nå kan en ny arbeidsmodell føre til endring.

Publisert: 16.10.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo