Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (23)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (23)
  • Forskning og metode (8)
  • Organisering (6)
  • Barnehage (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Ledelse (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Ny som lærer (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Motivasjon (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)
  • Kilden kjønnsforskning.no (3)
  • NTNU (3)
  • Bedre skole (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • NIFU (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Alnes Haslie (2)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (2)
  • Tore Brøyn (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Grete Wolden (1)
  • Hanne Linn Skogvang Stork (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Julie Kalveland (1)
  • Kathrine Nitter (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Mari-Louise Uldbæk Stephan (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Hvordan øke statusen til læreryrket?

Før hadde lærerne høy status. Sånn er det ikke lenger. Hvordan kan yrket gjøres mer attraktivt?

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Er læreryrket et omsorgsyrke?

Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen?

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Hvor store er klassene i norsk grunnskole?

I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen.

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane

Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere

Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar.

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Gir skolesystemet større sosiale forskjeller?

Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling.

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb?

Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnotat ser nærmere på årsakene til at lærere slutter eller får seg nytt arbeidssted.

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Fagforeninger mangler faglig innflytelse

Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Her er forskernes «medisin» for nedslitte skoler

Ett av de mest effektive tiltakene for å bedre inneklimaet i gamle skoler er nesten helt gratis, viser forskning.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fra skoletaper til arbeidskar

– Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet

Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte

Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Åtte tips for å unngå møtefellene

Det er mye du kan gjøre for å få det beste ut av møtene på arbeidsplassen, mener forsker Viktoria Stray. Som for eksempel å «dra en Elon Musk».

Publisert: 28.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre

Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har.

Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt?

Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv?

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Så mye bakterier var det i inneluften i barnehagen

Det kom ikke som en overraskelse på forskerne at det var stor forskjell på inne- og uteluften i barnehagen. Men hvordan påvirker luften barnas helse?

Publisert: 23.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo