Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Atferd (9)
  • Klasseledelse (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Motivasjon (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (9)

Artikkelforfatter

  • Christina Olsen (1)
  • Erling Kokkersvold (1)
  • Gunn Thu (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Inge Bø (1)
  • Inger Kristine Løge (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Lisbeth Gravdal Kvarme (1)
  • Patrick Glavin (1)
  • Sven Oscar Lindbäck (1)
  • Terje Ogden (1)
Fagartikkel

Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd

Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Hjelp til å bli synlig

Samtalegrupper basert på Løftmetoden kan hjelpe stille skolebarn

Publisert: 07.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Drop-In - en metode for å veilede elever til en positiv elevrolle

Når elever utformer sin elevrolle, preges de av medelevers og læreres forventninger. Drop-In-metoden har dette som utgangspunkt for å veilede elever som bekymrer og forstyrrer. Ut fra elevenes egen opplevelse veiledes de i hva som fungerer i stedet for stadig å bli fortalt hva de gjør feil. To grupper elever er beskrevet og sammenlignet: de som kun har problemer på skolearenaen og de som sliter med problemer både på skolen, hjemme og i fritiden.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Om å se bekymringsbarna – og hvilke ord vi bruker om dem

I en undersøkelse har man sett på hvilke ord lærere og studenter i pedagogikk bruker for å beskrive bekymringsatferd. Studenter ser ut til å mangle faguttrykk for å snakke om problemfeltet og mangler dermed også det som skal til for å oppdage disse barna. Disse forholdene kan være med på å forklare underrapportering av barn som har behov for tiltak.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Fagartikkel

Sosiale og emosjonelle kompetanser i fremtidens skole

Sosial kompetanse handler om de ferdighetene som elevene tar i bruk når de skal omgås andre. Emosjonell kompetanse er elevenes evne til å gjenkjenne og regulere følelser. Sosiale ferdigheter må læres, da er det ikke tilstrekkelig med et ordensreglement. Sosiale og emosjonelle ferdigheter må integreres i fagplanene og kunne gjenfinnes i elevenes timeplaner.

Publisert: 29.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Utvist fra skolen i tre dager – når volden blir straffet istedenfor å bli forstått

Lærere trenger kunnskap og kompetanse for å stå i situasjoner der elever tar i bruk vold. Det å bare straffe den er ikke hensiktsmessig, vi må lære å interessere oss mer for å forstå den. Lærerstudenter får i dag ingen spesiell opplæring i hvordan forstå og håndtere vold.

Publisert: 08.09.2014 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Klasseledelse i møtet med det stille atferdsproblemet

Barn som viser innagerende atferd, kan gi læreren en følelse av usikkerhet og maktesløshet. Likevel er det lærerens plikt å gripe inn når denne atferden utgjør et problem for eleven. Det dreier seg om å bli en tydelig leder i klasserommet, der både mage, hode og hjerte bidrar i arbeidet med å bestemme forventninger og mål.

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Skolen som risiko – eller beskyttelse

Ungdom med en vanskelig oppvekst preget av rus og kriminalitet ser tilbake på ungdomsskolen. Generelt frikjenner de skolen for skyld i vanskene deres. Samtidig peker de på hvilke muligheter skolen, og da særlig enkeltlæreren, har til å gjøre en vanskelig hverdag lettere og fungere som en beskyttelse i en vanskelig ungdomstid.

Publisert: 02.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo