Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (15)

Artikkeltema

  • Atferd (15)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Mobbing (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Barnehage (2)
  • Skolevegring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (9)
  • Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Vigdis Alver (3)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Jorunn Kanestrøm (1)
  • Merete Nornes-Nymark (1)
Podcast

Ruser ungdom seg mer enn tidligere?

Tror du ungdom i dag ruser seg mer enn tidligere? Undersøkelser fra slutten av 1960-tallet og frem til i dag viser at det er en helt annen generasjon som har ruset seg mest.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det?

Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge.

Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem

En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Mobbingens psykologi

Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?

Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Å møte barn med utfordrande atferd i barnehagen

Korleis handtere utagerande atferd hjå femårsgamle barn i barnehagen? I denne episoden av BluPodden er fokuset retta mot temaet utagerande atferd og inkludering av barn i fri leik.

Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

Kan vi kalle en 9-åring voldelig?

En rekke medieoppslag om vold i skolen kan etterlate et inntrykk av at vi har å gjøre med en langt mer aggressiv elevgruppe en før. Stemmer dette? Og kan vi kalle en 9-åring voldelig?

Publisert: 08.01.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Podkast: Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?

Rundt fem prosent av barn og unge har det som ofte blir kalt for atferdsvansker, og halvparten av de som har slike vansker som barn, strever fortsatt med dette som ungdom. Hva er det som gjør at noen ikke passer i rammene som er satt i skolesystemet og i samfunnet? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

Publisert: 25.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Alternative reaksjoner hjelper og straffer unge narkotikalovbrytere

Helt unge narkotikalovbrytere blir sjeldnere registrert med nye lovbrudd når de får helse- og sosialfaglig oppfølging i stedet for bøter. Samtidig opplever de oppfølgingen som inngripende og langvarig. Støtte fra foresatte betyr mye for rehabilitering.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse?

Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager?

Publisert: 28.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Vold i skolen

Lytt til denne podkasten om hvordan vold og trusler på skolen kan forebygges og forhindres, håndteres, avviksmeldes og følges opp.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 18: Narkotika på skolen

Cannabis i skolegården? Hva kan forhindre at skoler og områder rundt blir et fristed for bruk, kjøp og salg av narkotika?

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet

Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet.

Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo