Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)
  • Fagartikkel (7)
  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (22)
  • Ledelse (22)
  • Organisering (5)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (6)
  • Første steg (5)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • FoU i praksis 2012 conference proceedings (1)
  • Gode barnehageliv (1)
  • Nord Universitet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Uniped (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Carl Cato Wadel (2)
  • Marit Bøe (2)
  • Nina Beate Jensen (2)
  • Anne Greve (1)
  • Anne Homme (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Hanne Kirsten Nilsen (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kjell-Åge Gotvassli (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Lavdim Alihajdaraj (1)
  • Line Togsverd (1)
  • Magritt Lundestad (1)
  • Marianne Kise (1)
  • Marit Wergeland-Yates (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Nils Rune Birkeland (1)
  • Ola Gunhildrud Berta (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Torill Sæterstad (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Fagfellevurdert

Pedagogiske lederes arbeidsroller

Hvilke arbeidsroller er framtredende hos pedagogiske ledere i barnehagen, og hvordan opplever pedagogiske ledere sine arbeidsroller?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen

Den nasjonale barnehagestrategien legger til grunn at gode barnehager kjennetegnes ved at personalet sammen skal utvikle det pedagogiske arbeidet i profesjonelle læringsfellesskaper, og slik sikre en arbeidsform og prosess som bidrar til å realisere idéen om barnehagen som en lærende organisasjon.

Publisert: 20.03.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.21) 3/2024
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagartikkel

Ledelse er nøkkelen til å inkludere alle barn i barnehagen

For å få til en barnehage som inkluderer alle barn, er det viktig å lede sammen med andre.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Fem prinsipper for etisk ledelse

Etiske ledere er ærlige og rettferdige og har tillit hos de ansatte.

Publisert: 16.01.2024 Hentet fra Første steg 3/2023
Fagfellevurdert

Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere

Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Podcast

BLUPODDEN Leiing i den lærande barnehagen

Undrar du deg over leiaren si rolle i utvikling av lærande fellesskap i barnehagen?

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert

Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet

Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 3/2019
Artikkel

Krevende styrerhverdag i barnehagen

Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Ledelse i krysspress

Styrere som bli pålagt å bruke pedagogiske verktøy og program følger dem, men ofte tilpasset egen barnehage, viser undersøkelse.

Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Artikkel

Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle

Det er utfordrende å være pedagogisk leder i en barnehage. Du skal lede voksne og barn, og du skal ha ansvar for det praktiske og det pedagogiske arbeidet.

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Fagartikkel

Ledelse av en lærende barnehage

Hvordan kan ledelse i barnehagen der barnehagelæreren har et medansvar for faglig ledelse, utøves og distribueres for å skape og underbygge en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Nord Universitet
Blogg

Hvem skal ha ansvaret i barnehagen?

- Hvilke metoder og hvilke aktiviteter som bør vektlegges akkurat i denne barnegruppen akkurat nå, trenger man et pedagogisk skjønn for å kunne avgjøre.

Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Fagartikkel

Mer utdanning gir faglig mot til styrere

Barnehagestyrere er blitt mer faglig bevisste i lederrollen og tør å kreve mer av medarbeiderne etter å ha tatt styrerutdanning. Det viser forskning knyttet til den nasjonale styrerutdanningen i Oslo.

Publisert: 07.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Fagartikkel

Når kvalitet skal styres

Barnehageansatte fabrikkerer tall, ord og forklaringer for å tilfredsstille kravene i de lovpålagte kvalitetsrapportene, viser dansk doktorgrad.

Publisert: 05.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Fagfellevurdert

Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring

Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Artikkel

Ledelse i barnehagen i møte med pålagte pedagogiske verktøy og program

Styrere får en tydelig rolle som både faglig og strategisk leder  når  barnehagene pålegges å bruke å bruke spesifikke verktøy innenfor det pedagogiske feltet.

Publisert: 10.06.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av lederskap i barnehagen

Hvordan posisjonerer barnehagelærere seg som ledere for medarbeidere i barnehagen gjennom skriftlige fortellinger fra yrkessituasjonen?

Publisert: 22.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Forskningsnotat

Ledelse i barnehage og skole - en kunnskapsoversikt

Denne gjennomgangen av forskning på ledelse i barnehage og skole viser flere interessante funn også utenom de studiene som sier noe om hva som kan betegnes som god ledelse. Blant annet viser den to forskningsfelt som er svært ulik både når det gjelder omfang i studier og publiseringer. Mens gjennomgangen av forskningen på skoleledelse gir et bilde av et forskningsfeltmed svært mye aktivitet, er bildet svært annerledes når det gjelder ECEC.

Publisert: 28.11.2014 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo