Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (10)
  • Matematikk (10)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (3)
  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ina Midttveit (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Ingrid Pramling Samuelson (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nina Drange (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Per-Einar Sæbbe (1)
  • Tarjei Havnes (1)
  • Tonje Amland (1)
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Høgskolen med på to nasjonale forskerskoler

Norges forskningsråd har bevilget 192 millioner kroner til tolv nye nasjonale forskerskoler. To av dem er Høgskolen i Innlandet med på.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Blogg

Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det?

Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen

Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?

I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis.

Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 14) 2017
Artikkel

Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling

Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig at barn mestrer? En studie fra Stavangerprosjektet gir ny kunnskap om matematikkferdighetene til norske barnehagebarn.

Publisert: 13.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan mer om former enn om tall

De første resultatene fra Stavangerprosjektet viser stort sprik i matematikk-kompetansen hos toåringer i norske barnehager. Og de er dårligere på telling enn jevnaldrende i andre land. Men de er hakket bedre i geometri.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter

Resultatene fra denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning.

Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 4/2015
Artikkel

Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling

Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp.

Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo