Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (13)
  • Barnehage (8)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Overgangsfaser (3)
  • Rådgivingstjeneste (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Hørselsvansker (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (13)

Artikkelforfatter

  • Anne Berg (1)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Cathrine Alstad (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Einar R. Heiervang (1)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Helg Fottland (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Jørgen Frost (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjærsti Vekseth Sakshaug (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Pål Asp (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Stine Vik (1)
  • Torill Moen (1)
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Barn med nedsatt hørsel i barnehage og skole

Denne artikkelen redegjør for forskningsresultater om hvordan nedsatt hørsel i mild til moderat grad kan påvirke språktilegnelsen hos barnehagebarn og på språk- og leseferdighetene til elever i grunnskolen. Det blir også gitt tips om hvordan pedagoger kan tilrettelegge for at barn med nedsatt hørsel skal få best mulige utviklingsmuligheter.

Publisert: 03.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter

En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole

Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagartikkel

Egge-modellen

I denne artikkelen beskrives en ny arbeidsmodell for grunnskolen utviklet gjennom en aksjonsforskningsstudie i et samarbeid mellom Egge barneskole i Steinkjer kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Gjennom sosial interaksjonisme med felles dialog uten bruk av lekser eller lærebøker i tradisjonell forstand, har prosjektet klart å heve motivasjon, lærelyst og resultater blant elevene.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert

Program for forebygging av angst - Et pilotprosjekt gjennomført på 5. klassetrinn

Vil øvelser og intervensjon kunne redusere angst hos barn? Dette pilotprosjektet har vurdert resultatene av et intervensjonsprogram som foregikk over fem uker på barnetrinnet.

Publisert: 02.12.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 10/2012
Fagartikkel

Dysleksi og læring - Historien om Kalle

Artikkelen presenterer skoleeleven Kalle, som har dysleksi. Det fokuseres på hans språklige innsats i skolearbeidsøkter, samt på hva gutten lærer av å delta i slik virksomhet. Informasjon om Kalle er innhentet ved hjelp av videoopptak, intervjuer, observasjonsnotater, innsamlede elevtekster og rapport fra PP-tjenesten. Resultatene dokumenterer store behov for tidlig, helhetlig kartlegging av elever med lese- og skrivevansker. Barn som Kalle må få spesialhjelp fra skolestart for å unngå at de utvikler uoverstigelige faglige og personlige problemer.

Publisert: 14.12.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo