Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (6)
  • Forskningskafe (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (10)
  • Lek (6)
  • Barnehage (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (10)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (4)
  • Vigdis Alver (4)
  • Arun Gosh (2)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Rikke Bjurstrøm (2)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97

Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi?

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Om lek og lekens rolle i skolen

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe om tema "lek" i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Du kan følge arrangementet på denne siden.

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Mer lek i skolen, hvordan?

Det har blitt mindre lek på barnas premisser i skolen, og hva kan gjøres med det?

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Leker barn mindre enn før?

Slutter barn å leke i tidligere alder enn før? Hvorfor er det viktig å leke?

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen

Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres.

Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo