Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (16)
  • Samfunnsfag og historie (6)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnehage (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (16)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (4)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (3)
  • Ida Vikseen Larsen (2)
  • Halvard Dyb (1)
  • Jeanette Christiansen (1)
  • Jeffrey Allan Lugowe (1)
  • Pål Arne Kvalnes (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
  • Åshild Losnegard (1)
Artikkel

Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen

Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Svekker Putin demokratiet i Ukraina? Oslo-ledet prosjekt tyder på det motsatte

Utdanningsreformene i Ukraina styrker demokratiet til tross for den pågående krigen, viser en ny evaluering fra OsloMet.

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Ungdom blir ofte utelatt i saker som angår dem

Hva skjer når ungdom er involvert i forskningsprosessen? Ny rapport viser at medforskning kan gi ungdom en stemme der de tidligere ikke har blitt hørt.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling

Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger.

Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Ungdom, engasjement og politikk

I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene?

Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet?

Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet.

Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan elever lære kritisk tenkning

Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid

Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet?

Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barns medvirkning skjer i øyeblikket

Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Viktigere enn noen gang at elever lærer kritisk tenkning

Ny bok viser hvordan kritisk tenkning kan brukes i skolehverdagen.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Samspill mellom bygg og barn

Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norge best på elevdemokrati

Norske elever er best i klassen i medbestemmelse på skolen. Det kommer fram i den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS 2016 som nå er gjennomført i 24 land.

Publisert: 07.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten+Praksis
Artikkel

Demokratiske paradokser i klasserommet

Sterke elever endrer språk i sitt møte med skolens fag, mens svake elever i mindre grad bruker dette medierende språket, men forblir i hverdagsspråkets verden. Dette har store konsekvenser for elevenes skolegang og for deres mestring av en verden som i stadig større grad er tekstlig og språklig mediert.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo