Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (15)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (15)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Samfunnsfag og historie (7)
  • Profesjonsetikk (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (5)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • NTNU (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Gunnar Grut (3)
  • Magnus Heie (3)
  • Martin Øystese (3)
  • Unni Eikeseth (3)
  • Vigdis Alver (3)
  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Gro Lien Garbo (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Jeffrey Allan Lugowe (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Solveig Østrem (1)
Podcast

Utenforskap kan føre til radikalisering

- Når man er vokst opp med mye utenforskap både med hensyn til klassebakgrunn, etnisitet, hudfarge, religion og kriminalitet, så ble den kriminelle løpebanen en ressurs for å finne sin plass. Dette gjelder både i møtet med religionen og med politiske kriser, sier ekstremismeforsker Uzair Ahmed.

Publisert: 29.08.2024 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen

Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Ungdom, engasjement og politikk

I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene?

Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Kan demokrati læres?

Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige.

Publisert: 13.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Å være den som sier ifra

Husker du Sandefjordsaken? Saken handlet om to lærere som nektet å følge kommunens pålegg om å vurdere elevene ut fra snevre prestasjonsmål, som ble truet med oppsigelse, og som i 2015 ble tildelt Zola-prisen for sivilt mot. Saken handlet også om elever som lurte på hva det vil si å være middels, og elever som gråt fordi de gruet seg til å testes i ukas mål.

Publisert: 25.05.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 3

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 2

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 1

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Podkast: Klimastreikende elever og skolen: hvordan undervise i bærekraft?

Greta Thunberg startet klimastreiken i skolen og elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik. Hvordan kan skolen møte dette? Og hva betyr det for hvordan skolen skal undervise i bærekraft, nå som bærekraft er del av de nye læreplanene i skolen?

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Hvorfor rammes så mange unge av klimaangst?

Hva er klimaangst? Og hva gjør at særlig unge mennesker rammes? For Mia Chamberlain slapp angsten taket da hun engasjerte seg i klimasaken. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener at klimaangst i stor grad dreier seg om en berettiget frykt.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?

22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya.

Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig?

Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene?

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?

Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen?

Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning?

Publisert: 07.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Livsmestring, kan det læres?

Hvordan kan livsmestring læres bort i et klasserom? Hva med elever som ikke lærer seg de rette mestringsteknikkene?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo