Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (13)
  • Internasjonal forskning (13)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Klima og bærekraft (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)

Artikkelforfatter

  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Annica Källebo (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Margareth Barndon (1)
  • Maria Jordet (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Øystein Gilje (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Ny metode kartlegger ungdoms engasjement

Et stort internasjonalt prosjekt om ungdommers politiske og samfunnsmessige engasjement undersøker deres forhold til lokalpolitikk og deltakelse.

Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Svekker Putin demokratiet i Ukraina? Oslo-ledet prosjekt tyder på det motsatte

Utdanningsreformene i Ukraina styrker demokratiet til tross for den pågående krigen, viser en ny evaluering fra OsloMet.

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand

Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Artikkel

Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling

I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert

Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering

Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Podcast

Podkast: Hvorfor rammes så mange unge av klimaangst?

Hva er klimaangst? Og hva gjør at særlig unge mennesker rammes? For Mia Chamberlain slapp angsten taket da hun engasjerte seg i klimasaken. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener at klimaangst i stor grad dreier seg om en berettiget frykt.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo