Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Podcast (4)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (13)
  • Læremidler (13)
  • Forskning og metode (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (13)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (4)
  • Magnus Heie (2)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Stefan Vincent Strømnes (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan den omstridte skjermen gi praktisk læring i skolen

«Mindre skjerm og mer praktisk læring» har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Men ny forskning viser at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene nettopp praktisk læring.

Publisert: 22.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ny bokutgivelse gir svar: Lærere lærer av video

Systematisk bruk av video forbedrer ikke bare undervisningskvaliteten, men kan også endre måten lærere planlegger, gjennomfører og vurderer undervisningen sin på. – Dette er en bok mange har savnet, sier forskerne.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Alltid digitalt beredt – på en pandemi?

Ny studie: Da koronapidemien inntraff i mars 2020 hadde 70 prosent av underviserne som deltok i undersøkelsen lite erfaring med online undervisning. Likevel snudde de seg rundt og tilbød nettopp dette.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvorfor bryr ikke pedagogene seg mer om design?

Verktøy muliggjør, rammer inn og begrenser aktiviteten vår. På samme måte er det med digitale læringsressurser. Hvordan de digitale verktøyene er designet, betyr mye for læringsmulighetene.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Digital teknologi i skolen

Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?

Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Samtavla | Talkwall

Et sted å dele samtaler - læreren stiller spørsmål som elevene kan svare på ved å skrive meldinger som kan ordnes og vises på tavla.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tradisjonell bruk av teknologi i klasserommet

Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?

Publisert: 05.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo