Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (21)

Artikkeltema

  • Digitalisering (21)
  • Lesing og muntlig ferdighet (21)
  • Skriving (3)
  • Barnehage (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Læremidler (2)
  • Norsk (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (9)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • NIFU (1)
  • Senter for IKT i utdanningen (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (5)
  • Atle Christiansen (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Ingrid S. Torp (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Lobna Mohamed (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Trond Egil Toft (1)
Artikkel

Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner

Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene

Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter

Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lesing på nett krever nye lesestrategier

– Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen

Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker

Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Med nettbrett i sandkassa

Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?

Publisert: 31.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hjelper «generasjon digital» til å tenke kritisk sammen

Å skille mellom fakta og fiksjon er en avgjørende ferdighet i et stadig mer digitalisert samfunn. Nye undervisningsmetoder og ny teknologi utviklet ved UiO hjelper elever å trene på kritisk tenkning sammen.

Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Vi skylder elevene å lære dem å lese på nettet

For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes.

Publisert: 20.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster

Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

- Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir

– Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm

Vi tror at vi forstår bedre når vi leser på skjerm, men det viser seg at vi gjerne bruker kortere tid og forstår tilsvarende dårligere sammenlignet med papirlesing.

Publisert: 27.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvem bestemmer på nett?

Hvilke ferdigheter er det viktig at vi utvikler og lærer barn og unge i barnehage og skole, slik at de kan manøvrere trygt og lovlig i en digital kontekst og i samfunnet for øvrig?

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel

Leser eventyr på nettbrett

I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper.

Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Gutter bygger byer, jenter bygger hjem

Barnekulturen på nett påvirker jenter og gutter til å velge forskjellig.

Publisert: 15.07.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Hva skjer med oss når vi leser på skjerm?

Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut.

Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo