Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (14)
  • Norsk som andrespråk (6)
  • Muntlig språk (4)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Barnehage (2)
  • Digitalisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Vetuva (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)
  • MF vitenskapelig høyskole (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Ellen Kathrine Bludd (2)
  • Walter Norman Wehus (2)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Lena S. Sandvik (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Wenche Margrethe Kulmo (1)
Artikkel

Å leke på et nytt språk

Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til.

Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Lanserer enorm tekstsamling frå skulen

Forskarar har samla tekstar frå over 1200 elevar over fleire år. Resultatet vil bli den største tekstsamlinga av sitt slag i Noreg, og vil gje ny innsikt i skriveutviklinga til norske elevar.

Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Når barnet har et annet morsmål

Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

– Språket ditt er viktig!

Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Bedre læring med podkast

En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan

Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik blir undervisinga i grammatikk betre

– Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Åtte myter om hjernen

Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Forskere gir feil bilde

– Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

"Leker" seg til franskkunnskaper

En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring.

Publisert: 14.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen?

Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo