Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (7)
  • Matematikk (7)
  • Digitalisering (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Læremidler (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Joakim Olsson (1)
  • Morten Munthe (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Oda Heidi Bolstad (1)
  • Ole Enge (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
Fagfellevurdert

Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga

Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule?

Publisert: 06.06.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Engelsk — Fagfellevurdert

Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter

Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring.

Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Forskningsnotat

Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning

Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagartikkel

Rekning i norsk og musikk – og norskfaget som forsvann?

Det kan vere stor skilnad på korleis læreplantekstane integrerer grunnleggjande ferdigheiter i dei ulike skulefaga. Dette handlar ikkje minst om fagleg eigenart og faggrenser. Denne artikkelen samanliknar korleis rekning er integrert i høvesvis musikk og norsk. Musikk har meir eller mindre tydelege grenser, og rekning som grunnleggjande ferdigheit ser ut til å vere godt integrert med det musikkfaglege. For norsk er det ganske annleis.

Publisert: 04.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo