Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)

Artikkeltema

  • Læreplaner (14)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Barnehage (2)
  • Organisering (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og miljø (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samisk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Første steg (2)
  • Bedre skole (1)
  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Eli Torvik (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Henriette Jæger (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvordan kan elever lære mer om livsmestring?

Ny forskning skal hjelpe lærere med å undervise elever til å tenke kritisk om kroppsidealer og bruk av sosiale medier.

Publisert: 08.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fagfornyelsen: På rett vei?

I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tema: Fagfornyelsen

Dette skoleåret kommer innføring av fagfornyelsen til å være en viktig del av arbeidet i norske skoler. I denne artikkelen har vi samlet et knippe artikler som kan være godt støttemateriell i dette arbeidet.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Bærekraft og endring i skolen

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Læreplanene speiler samfunnet

– Læreplaner er blant de mest innflytelsesrike tekstene vi har, og vil sette sitt preg på framtidens samfunn og arbeidsliv, forteller forsker.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

En halv million kroner til forskning på samisk læreplan

Forskere fra Nord universitet skal forske på innføringen av ny samisk lærerplan i skolene.

Publisert: 22.09.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Dybdelæring i rufsete farvann

Dybdelæring har fått svært mye oppmerksomhet etter at det ble innført som en del av Fagfornyelsen. Man kan vi være sikre å at vi snakker om de samme når vi snakker om dybdelæring? Og hva er egentlig overflatelæring?

Publisert: 05.09.2019 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 3/19
Artikkel

Skapende dans i lærerutdanningen – Sett i lys av fagfornyelsen

Helt siden 1939 har dans vært en del av grunnskolens læreplaner. Dans har aldri hatt status som eget fag, men har en lang tradisjon både i musikk- og kroppsøvingsfaget. I dag er dansen skrevet inn i læreplanen som del av disse to fagene.

Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tre ting verdt å ta vare på

Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/17
Artikkel

Forsker ønsker mer samtidskunst i skolen

Dagens utdanningspolitikk bidrar til å begrense hva som er mulig å erfare i skapende arbeid i formgivingsfag i videregående skole. Det kommer frem i doktoravhandlingen til Anna Svingen-Austestad.

Publisert: 30.06.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Historiefagets utvikling i skolen

– Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd, mener førsteamanuensis Brit Marie Hovland.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo