Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Lærerutdanning (14)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Agder (3)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Nødland Skogedal (2)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (2)
  • Dag Ove Vareberg (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Miriam Lykke Schultz (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Berekraft i barnehagen må vere meir enn søppelsortering

I norske barnehagar skal berekraft vere eit gjennomgåande tema og verdigrunnlag. Men barna lærer ofte berre å rydde avfall, viser forsking.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel

Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna

Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga?

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Hvordan rekruttere flere menn?

Det er ikke tilfeldig at noen kommuner klarer å rekruttere flere menn til å jobbe i barnehagene sine, mener svensk forsker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Gir råd til vidare arbeid med barnehagelærarutdanninga

Følgjegruppa for barnehagelærarutdanning avsluttar sitt arbeid, men sender med ti viktige råd på vegen vidare.

Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Følgegruppe for BLU leverte sluttrapport til kunnskapsministeren

Mimi Bjerkestrand overrakte sluttrapporten fra Følgegruppen for barnehagelærerutdanning (BLU) og årets rapport til vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim.

Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Det usynlege arbeidet i barnehagen

Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg.

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fra brettspill til digital læring i barnehagen

Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Tester pedagogenes empati

Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo