Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (13)
  • Ny som lærer (13)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Forskning og metode (5)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • NOKUT (3)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nord Universitet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)

Artikkelforfatter

  • Amanda Schei (1)
  • Bjørnar Leknes (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Per Straume (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
Artikkel

– Lærerutdanningene utdanner ikke den type lærere de skal

Lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen har blitt likere, selv om de rekrutterer helt forskjellige studenter. Kan det ha noe med de dårlige søkertallene til lærerutdanningene å gjøre?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar

Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag.

Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Fotball og lærerstudier går hånd i hånd

Han trener fotball så å si hver dag, men klarer fint å kombinere det med studier. – Det ene styrker det andre, synes Alexander Hovdevik.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel

– Vi blir bedre forberedt på lærerjobben

Natali og Anwar er glade for at USN har tatt i bruk nye læringsmetoder på lærerutdanningene, der målet er å dempe «praksissjokket».

Publisert: 31.03.2023 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Uklar nytte av bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene

Tilrettelegging for lærerstudentenes datainnsamling krever mye av skolene, men det finnes få rutiner for å dele og formidle resultatene, er et av funnene i ny rapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket

En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

KSU med ny forskningsrapport om hvordan man kan rekruttere og beholde lærere

Den systematiske kunnskapsoversikten om hvordan man kan rekruttere lærere og hva som skal til for at de blir i barnehage og skole, lanseres med debatt under Arendalsuka i dag. Flere sentrale personer fra politikk, skolesektor og norsk offentlighet deltar.

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Skoleledere mener ferske lektorer har god kompetanse

Mange nyutdannede lektorkandidater føler de mangler kompetanse, men lederne deres er fornøyde med hva de kan.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Hvordan undervises fremtidige lektorer?

Som en del av NOKUTs evaluering av lektorutdanningene har vi undersøkt hvordan underviserne som utdanner lektorstudentene jobber.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen

Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag.

Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Får kjenne på lærerlivet

Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet.

Publisert: 22.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Så viktig er gode veiledere for nye lærere

En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.

Publisert: 09.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo