Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Dei lærer om kunsten å lære bort

Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning.

 

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

 

Mat på timeplanen

Grunnskolelærarstudentane som har valfaget Mat og helse vitja den økologiske garden på Ullandhaug tidlegare i haust.

 

Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere

Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet.

 

Profesjonsstudenter lærer om samarbeid

For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet.

 

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organi

 

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.

 

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

 

Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen

Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie.

 

Mange utfordringer innen yrkesfag

Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden.

 

– Det finnes ingen magisk medisin

Skal studiekvaliteten bedres krever det kompetanseutvikling, administrativ tilrettelegging, ressurser til fornyingsarbeid, og en mer helhetlig styring av studieprogrammene. Det er med andre ord mye å

 

– Veldig mange av de jeg kjenner har falt ut av skolen

Pedagogikkstudent Heidi Høglund hadde en vanskelig skolegang og sto selv i fare for å gi opp. Nå deltar hun i et internasjonalt forskningsprosjekt om frafall i skolen.

 

– Fortell om et fantastisk yrke!

UiT har fått 1.8 millioner kroner til å rekruttere flere til å ta lærerutdanning. – Bruk pengene til å fortelle om et fantastisk yrke, oppfordrer lærerstudenter.

 

Får kjenne på lærerlivet

Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet.

 

Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi

For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte o

 

Hva lærerstudenter lærer i praksis

Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre.

 

Hva slags vitenskapelighet trenger profesjonsutøvere? Lærerutdanningen som case

Lærerstudenter har behov for å tilegne seg vitenskapelige kunnskaper som senere vil kunne gjøre dem i stand til å møte konflikter og håndtere problemer på en god måte. Et viktig spørsmål er hva slags

 

Arbeidslivsmestring - to unge læreres valg i møte med utfordrende situasjoner

Nyutdannede lærere har store forventninger til læreryrket, samtidig som de vet at utfordringene i skolen er store og at det vil kreves mye av dem. Et par ferske lærere blir fulgt for å se hvordan dere

 

– Samfunnet trenger flere med masterutdanning

Det blir stort behov for folk med masterutdanning framover. Roboter tar ikke over og arbeidslivets krav øker på alle områder, ifølge Arild H. Steen ved Arbeidsforskningsinstituttet på OsloMet.

 

- Studenter vil gjøre, ikke bare høre

Studentene ønsker seg variert undervisning, og opplever at de lærer bedre når de får tatt en aktiv del i undervisningen.