Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (8)

Artikkeltema

  • Matematikk (8)
  • Lærerutdanning (3)
  • Digitalisering (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nord Universitet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Barn som sliter med matte må oppdages tidlig

En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid.

Publisert: 01.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen

Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Skal hjelpe de aller yngste med matematikken

Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Disputerer på finske skolebarns matte-tenkning

Finske skoleelever har hatt svært gode resultater i internasjonale undersøkelser som PISA. Hvordan tenker de matte?

Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Internasjonalt forskningsprosjekt på matematikkferdigheter

Elevers matematikkferdigheter skal bli bedre. Det er målet til EU-prosjektet MILAGE, hvor Nord universitet er sentrale.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Nord Universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo