Omtale NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen – Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold. Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale Barn som sliter med matte må oppdages tidlig En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid. Publisert: 01.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Skal hjelpe de aller yngste med matematikken Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring. Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Disputerer på finske skolebarns matte-tenkning Finske skoleelever har hatt svært gode resultater i internasjonale undersøkelser som PISA. Hvordan tenker de matte? Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut. Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale En mer menneskelig matematikk Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever. Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Internasjonalt forskningsprosjekt på matematikkferdigheter Elevers matematikkferdigheter skal bli bedre. Det er målet til EU-prosjektet MILAGE, hvor Nord universitet er sentrale. Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Nord Universitet