Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Profesjonsetikk (13)
  • Forskning og metode (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Atferd (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Organisering (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)
  • Vetuva (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Karen I. Draugsvoll (2)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Hallvard Kvale (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lena Aronsson (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Turid Bie (1)
Fagartikkel

Etisk ansvar når barn mobbar

Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Kompetansebasert eller programbasert barnehageutvikling

Ansatte i barnehagen opplever et stort press utenfra til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Fem prinsipper for etisk ledelse

Etiske ledere er ærlige og rettferdige og har tillit hos de ansatte.

Publisert: 16.01.2024 Hentet fra Første steg 3/2023
Video

Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene?

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Svensk — Fagfellevurdert

Intresse för forskning och intressanta forskare: forskningsetikens erbjudande till barn som är deltagare i forskning

Utredninger om forskningsetikk i studier med barn beskriver potensielle farer og hva barn må beskyttes mot. I denne artikkelen blir perspektivet snudd. Kan deltakelse i forskning også kunne ses som et attraktivt tilbud om å få være med på noe som er meningsfullt og interessant?

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Artikkel

Norge har Nordens høyeste andel private barnehager

Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene.

Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel

Har favoritter i barnehagen

Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel

Når barnet blir gjort til studieobjekt

Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker.

Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Ta vare på tvilen!

Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Fagartikkel

Barnehagelæreres forståelser av demokrati

Barnehagelæreres forståelser av demokrati har betydning for arbeidet med barns medvirkning i barnehagen.

Publisert: 19.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo