Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Pedagogiske program (7)
  • Profesjonsetikk (7)
  • Forskning og metode (3)
  • Barnehage (2)
  • Organisering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Første steg (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Solveig Østrem (2)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
Fagartikkel

Kompetansebasert eller programbasert barnehageutvikling

Ansatte i barnehagen opplever et stort press utenfra til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Podcast

Lærerliv – episode 4: Pedagogikk under press

For å forebygge problematferd og styrke barns sosiale kompetanse brukes i dag en rekke manualbaserte programmer og verktøy i barnehage og skole. Ofte har lærerne verken etterspurt eller vært involvert i beslutningen om å ta i bruk slike verktøy som griper sterkt inn i deres arbeid. Derfor skaper programmene debatt.

Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo