Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (18)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (18)
  • Barnehage (6)
  • Forskning og metode (6)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (11)
  • Første steg (5)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Frøydis Oma Ohnstad (2)
  • Karen I. Draugsvoll (2)
  • Andreas Eriksen (1)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Brita Bjørkelo (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Espen Schjetne (1)
  • Geir Afdal (1)
  • Gunn Elisabeth Søreide (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Janicke Heldal Stray (1)
  • Kari Kildahl (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Nina Johannesen (1)
  • Per Tore Dalen (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Trine Anker (1)
  • Turid Bie (1)
Fagartikkel

Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning

Lærere skal bruke både moralsk og forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse. Men hvordan henger disse to kunnskapsformene sammen? En fruktbar vei kan være å anse læreres forståelse og bruk av forskning som en egen handlingssjanger, der profesjonell integritet setter premissene.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Etisk ansvar når barn mobbar

Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Kompetansebasert eller programbasert barnehageutvikling

Ansatte i barnehagen opplever et stort press utenfra til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere?

Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Fem prinsipper for etisk ledelse

Etiske ledere er ærlige og rettferdige og har tillit hos de ansatte.

Publisert: 16.01.2024 Hentet fra Første steg 3/2023
Fagartikkel

Kritisk blikk på vurdering for læring

Vurdering for læring skal gjere læringa meir effektiv, men kan i praksis øydeleggje for eit heilskapleg læringssyn som tek høgde for både etiske, estetiske og samfunnsmessige dimensjonar i den menneskelege læringsprosessen.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Hvordan lærere kan utvikle sin profesjonsetiske kompetanse

Gode profesjonsetiske avgjørelser er avhengige av at læreren ikke blir sittende alene med sine valg basert på egne erfaringer, men får anledning til å utvikle seg gjennom å analysere og diskutere slike problemstillinger i fellesskap.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Skolens samfunnsmandat

Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet.

Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis

Lærere er opptatt av profesjonsetikk, men mangler ofte et profesjonelt språk for etiske problemstillinger. Det kan føre til at det blir vanskelig å føre gode diskusjoner innad i et kollegium om saker som innebærer profesjonsetiske vurderinger og som krever praktiske løsninger. En forskergruppe har undersøkt hvordan Lærerprofesjonens etiske plattform fungerer i praksis.

Publisert: 28.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Barnehagelæreres forståelser av demokrati

Barnehagelæreres forståelser av demokrati har betydning for arbeidet med barns medvirkning i barnehagen.

Publisert: 19.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagartikkel

Lærerprofesjonens etiske plattform - og hvordan lærerutdanning kan bruke den

Lærere og ledere i skole og barnehage har i 2012 endelig fått en etisk plattform, kalt «Lærerprofesjonens etiske plattform». Plattformen er ment å gjelde for lærere (1) på alle nivåer i utdanningssystemet. Utfordringen er nå hvordan plattformen kan bli implementert og levendegjort både i lærerutdanningene og i lærernes hverdag i skole og barnehage.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Den vanskelige læreretikken

Den nye profesjonsetiske plattformen har problematiske sider som har fått for liten oppmerksomhet. Det kommer fram når man ser den i lys av alternative og tidligere former for pedagogisk etikk. Vekten på felles forståelse og samarbeid er ikke nødvendigvis så selvfølgelig og kan ha uheldige pedagogiske konsekvenser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Ironi i skolen og i klasserommet

Ironi er populært. Språkbruken gir status og anseelse, men veien fra ironi til utrygghet og hån kan være kort. Derfor bør kunnskap om ironi tidlig inn i barneskolen.

Publisert: 02.02.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Sosiale medium og Facebook - Eit etisk dilemma for læraren

Bruk av sosiale medium i skulen er hyppig diskutert i media. Nokon lærarar har kasta seg utpå Facebook-bølgja og integrert mediet i undervisninga med ynskje om å møte elevane på deira arena. Eit viktig spørsmål er om det er slik at lærar-elev-kommunikasjonen bør, skal eller må skje via sosiale medium. Per i dag eksisterer det i svært liten grad retningslinjer for korleis lærarane skal bruka dette «utvida klasserommet».

Publisert: 04.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Fortellinger om læreridentitet

En undersøkelse har identifisert hvordan læreridentiteten blir konstruert og kommer til syne i læreres egne fortellinger om læreryrket og i offentlige dokumenter. Det viser seg å være læreren som elevsentrert, omsorgsfull og inkluderende som dominerer bildet, sammen med en forståelse av læreren som «barnets vokter» og skolen «insider». Slike befestede identiteter kan være viktigere for lærerens prioriteringer enn politisk regulering og faglig kunnskap.

Publisert: 18.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo