Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (4)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Frode Skår (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Lærere favoriserer jenter

Bidrar lærerne til å skape og opprettholde kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner der gutter blir skoletapere? Funn i stipendiat Ann Gustavsens doktorgradsavhandling kan tyde på det.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Lærere og prester velger taushet foran meldeplikt

Til tross for at meldeplikten er overordnet taushetsplikten, er det nettopp taushetsplikten som er begrunnelse når Kjartan Leer-Salvesen avdekker at viljen til å melde fra til barnevernet i det virkelige liv er mindre enn når prester og lærere blir presentert for hypotetiske problemstillinger.

Publisert: 26.01.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo