Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (27)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (27)
  • Oppvekst og levekår (13)
  • Mobbing (7)
  • Motivasjon (5)
  • Atferd (4)
  • ADD/ADHD (3)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Barnehage (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Skolevegring (2)
  • Språkvansker (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Ledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (12)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (5)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (7)
  • Fredrik Solli Wandem (6)
  • Marianne Olsen Brøntveit (3)
  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Arun Gosh (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Jorunn Kanestrøm (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Thomas Olafsen (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik snakker du med ungdommer

Hva kan skolen og lærerne gjøre for å få ungdommer som bærer på vanskelige tanker og hemmeligheter til å åpne seg slik at de kan få støtte og hjelp?

Publisert: 15.05.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Episode 29: Hvordan skape en mer hjernevennlig skole?

Lager vi hverdager for barn og unge som produserer psykisk uhelse med for mye stillesitting og skjermbruk? Og er det mulig å skape en skole som er mer hjernevennlig? Og i så fall, hvordan og hvorfor?

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Mobbingens psykologi

Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen?

Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Mobbing — Hvorfor akkurat meg?

For andre år på rad viser Elevundersøkelsen en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Hvorfor er det slik? Og hva kan vi gjøre for å hindre mobbing?

Publisert: 04.12.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: ADHD hos jenter

Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå ser vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det sånn? Er det fordi det er mer utbredt blant gutter? Eller er det andre årsaker?

Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Episode 28: Hvordan snakke med barn om krig?

Det er krig flere steder i verden, og på sosiale medier florerer det med sterke bilder av blodige, skada, utsulta eller drepte barn og voksne.

Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Podkast: Stamming — Når ordene sitter fast

Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Episode 18: Vaksne som mobbar eigne elevar

At elevar vert utsett for mobbing av vaksne på skolen, er eit globalt problem. I dei fleste tilfella dreier det seg om lærarar som krenkjer eller mobbar sine eigne elevar.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Hva er egentlig Tourettes syndrom?

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

BLU-podden Episode 15: Engstelige barn

I denne episoden snakker Flaten og Hofslundsengen om barn som er tilbaketrukket og viser engstelig adferd. Det blir tatt opp hvordan barnehagelærer kan håndtere dette. Den utagerende formen for engstelse blir også drøftet.

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Alternative reaksjoner hjelper og straffer unge narkotikalovbrytere

Helt unge narkotikalovbrytere blir sjeldnere registrert med nye lovbrudd når de får helse- og sosialfaglig oppfølging i stedet for bøter. Samtidig opplever de oppfølgingen som inngripende og langvarig. Støtte fra foresatte betyr mye for rehabilitering.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er utenforskap?

Er utenforskap det samme som ensomhet, og hva fører det til? Hvordan kan skolen jobbe med utenforskap?

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo