Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (3)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (15)
  • Rådgivingstjeneste (15)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Motivasjon (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Kognitive vansker (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Skolevegring (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Bedre skole (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Paideia (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Katja Evjen (2)
  • Agathe Backer-Grøndahl (1)
  • Anette Arnesen Grønlie (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Janne Godø Bjerknes (1)
  • Jo Magne Ingul (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Sigrid Ramdal (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Stine Løvereide (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Trude Havik (1)
  • Truls Tømmerås (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Yngve Forås (1)
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagfellevurdert

«Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet

Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse?

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

Barnesamtaler som tiltak i barnehagen

I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna.

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Statisk og dynamisk testing

I denne artikkelen tar forfatteren utgangspunkt i en statisk test, CHIPS-testen, og viser hvordan man med fordel også kan bruke denne testen dynamisk. Resultatene av dynamisk kartlegging gir tilleggsinformasjon som kan gjøre det lettere å iverksette relevante tiltak overfor elever som strever på ulike måter på skolen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagfellevurdert

Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020

Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien.

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Artikkel

Tiltak for barn og unge med spesielle utfordringer. Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp

Kommuner overdynges av statlige råd om tverretatlig samarbeid − og mister oversikten. Det paradoksale er at departementer og direktorater som skal gi råd, selv ikke selv klarer å samarbeide når de utarbeider opplegg som skal bidra til bedre samarbeid på kommunenivå.

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Støtte til barn med lærevansker bør inkludere mental helse, sier forskere ved UiO

Mange barn har vedvarende utfordringer med språk, skriving, lesing og regning. Det kan ha negative konsekvenser for skoleresultater. Men kan denne typen vansker også påvirke barnas mentale helse?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Tidlig intervensjon ved skolevegring

De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel

Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna

Lærere skal ikke stå alene. De innadvendte elevene som står i fare for å utvikle vansker senere, trenger hjelp tidlig og fra flere hold, mener forsker.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo