Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (19)

Artikkeltema

  • Religion/etikk/filosofi (19)
  • Demokrati og medvirkning (8)
  • Samfunnsfag og historie (8)
  • Barnehage (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Digitalisering (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Organisering (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • MF vitenskapelig høyskole (6)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Vetuva (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Lena S. Sandvik (5)
  • Kari Aamli (2)
  • Siw Ellen Jacobsen (2)
  • Amalie Adsen Kvåle (1)
  • Hilde Arnesen (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Sigrun Dancke Skaare (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på

Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke.

Publisert: 20.09.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barna over- og undervurderes i forkynnelse

Barn lytter aktivt til forkynnelse og kan gjengi mye av det som blir sagt, men de vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre med det de har hørt. Det viser Linn Sæbø Rystads doktorgradsavhandling.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Bidrar til undervisningsopplegg om 22. juli

26 studenter ved grunnskoleutdanningen ved Universitetet i Agder har deltatt i utarbeiding av undervisningsressurser om 22. juli for lærere.

Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Holdningsdannende religionsundervisning

Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen?

Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Demokrati, statsmakt og pedagogikk

– Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Skolen – et verktøy for å kristne Norge

Straks krigen var over, skulle det norske samfunnet bygges opp igjen – som et kristent land. Nøkkelen lå i kristendomsundervisningen i skolen.

Publisert: 04.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse?

Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene.

Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Har undersøkt ungdommens verdier

10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN.

Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Kontroversielle spørsmål i undervisningen

– Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra.

Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Konkurranse påvirker lærernes verdier

– En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Sporene etter reformasjonen i norsk skole

På 1500-tallet skjedde det store religiøse og kulturelle omveltninger i Europa. Den katolske kirken mister sin sterke maktposisjon og vi får den Lutherske og reformerte kirke med sine nye måter å se verden på. Hvilke spor av reformasjonen finner vi i norsk skole i dag?

Publisert: 19.12.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner

Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling?

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Danning skjer gjennom refleksjon

Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Høy terskel for å markere andre høytider enn de kristne

Barnehager unnlater å markere andre religiøse høytider enn de kristne fordi personalet ikke føler seg kompetente. Forskere mener de bør spille mer på foreldre fra andre kulturer.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Skriving i religionsfaget

Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget.

Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo