Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (2)
  • Video (2)
  • Blogg (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Organisering (14)
  • Samarbeid med hjemmet (14)
  • Barnehage (7)
  • Motivasjon (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lekser (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Første steg (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Royne K. Berget (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Trude Evenshaug (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Podcast

Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten?

PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?

Publisert: 20.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Lekser – hva bør skolen tenke på?

Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Podcast

Heimeskulen under «lockdown»: stor variasjon og dårlegare opplæring

– Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas. Ho får støtte av heimeskulemamma Øyunn Syrstad Høydal.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Læring for livet (2) Kvalitet i barnehagen

Hvordan vet du som mor eller far at barnet ditt går i en god barnehage?

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Blogg

Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring

Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Flere betaler lavere pris i barnehagen

Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen.

Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel

Bedre foreldremøter når vi deler kunnskap

Fagbaserte foreldremøter gir foreldrene mer respekt for de ansatte, et bedre samarbeid og økt stolthet blant barnehageansatte.

Publisert: 16.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Fagfellevurdert

Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk

I den nye staten Norge, som ikke lenger var styrt av en eneveldig konge, skulle folkeopplysning og skole skape samhold, lojalitet, orden og kontroll. Middelet var å bli norske sammen. Denne historien har stygge sider, som fornorskingen av samene. Spørsmålet er om vi er i ferd med å begå liknende stygge overgrep igjen, og spørsmålet er om eliten igjen – eller fortsatt – ikke er villig til å risikere noe i møtet med de andre.

Publisert: 01.04.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 3) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo