Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (2)
  • Forskningskafe (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (17)
  • Skolevegring (17)
  • Rådgivingstjeneste (5)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Ledelse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lekser (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Trude Havik (4)
  • Marie-Lisbet Amundsen (3)
  • Heidi Ertzeid (2)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne Hege Strand (1)
  • Aurora Berg (1)
  • Beate Heide (1)
  • Cecilie Eventsen-Stanghelle (1)
  • Cecilie I. Lerstang (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Janne Støen (1)
  • Jo Magne Ingul (1)
  • Jon Rogstad (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Svarstad (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

– Flere skolevegrere velger private skoler

Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

«Skolevegring tilhører ikke skolen alene». Betydningen av kvaliteten på skole–hjem-samarbeidet i tilrettelegging for et inkluderende skolemiljø

Foreldres klassebakgrunn har betydning for barnas skolegang. Ulikhet kan også oppstå i samarbeidet mellom skole og hjem, noe som kan få stor betydning for skolemiljø og bekymringsfullt fravær.

Publisert: 02.05.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen

Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning?

Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik?

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

På samme lag for barn som strever med å gå på skolen

Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe kreves et godt samarbeid mellom alle involverte aktører og at alle spiller på samme lag.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Tidlig intervensjon ved skolevegring

De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar

En uklar paragraf i opplæringsloven gjør det mulig å frita sårbare elever for opplæringsplikten, uten at det straks blir satt inn alternative tiltak. Rektorer og ansatte i PP-tjenesten er intervjuet om ulike kommuners håndtering av lovverket.

Publisert: 05.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Når skolefravær blir et problem

Det finnes mange grunner til at noen elever velger ikke å møte opp på skolen. Derfor er det også mange ulike tiltak som må vurderes når man skal prøve å få eleven tilbake til skolen og undervisningen.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagartikkel

Karakterjag på kompetansemålskolen

Noen elever opplever kravene om å prestere og nå resultatmål i de enkelte fagene som så vanskelig at de utvikler angst og depresjon. Forfatterne av denne artikkelen etterlyser at man heller bør fokusere mer på nyere forskning som har et mer helhetlig syn på barnet og viktigheten av relasjonelle faktorer. Elevene trenger å bli sett for den de er, ikke bare for det de kan.

Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Når skolen svikter

Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne.

Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Artikkel

Forsker bekymret for koronafravær på skolen

Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd.

Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen?

– Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være.

Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress?

NOVA-forsker Ingunn Marie Eriksen har intervjuet norske ungdommer om skolestress og foreldrepress.

Publisert: 07.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Hvem er de sårbare barna?

Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger?

Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo