Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (10)
  • Skoleutvikling (10)
  • Forskning og metode (4)
  • Organisering (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Ledelse (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Overgangsfaser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Jan Merok Paulsen (1)
  • Marit Aas (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Martyn Hammersley (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Tore Brøyn (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research

Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer

Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Artikkel

- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror

Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.

Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel

Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling

I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?

En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle læringsprosesser blant lærere.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert

Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Oppsummert kunnskap: hva er en kunnskapsoversikt?

Senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, Elaine Munthe, og førsteamanuensis Dieuwer Ten Braak snakker om mulighetene som finnes i å lage systematiske kunnskapsoversikter for utdanningssektoren.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og bred entusiasme for noe, gjerne ofte av kort varighet. Det beste norske ordet er kanskje “dille”? Det har vært mange slike i utdanning som læringsstiler, Hattie-feber, høysensitive barn, neuroeducation, minnetrening, multisensorisk trening og sikkert også en rekke andre.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Å lede i fremtidens skole

Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel

Korleis lese forskingslitteratur – ein guide for deg som ikkje er forskar

Å lese og forstå forskingslitteratur er ei ferdigheit som må lærast. Her får du ei innføring i korleis du kan lese forskingsartiklar.

Publisert: 18.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo