Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (3)
  • Skriving (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Lanserer enorm tekstsamling frå skulen

Forskarar har samla tekstar frå over 1200 elevar over fleire år. Resultatet vil bli den største tekstsamlinga av sitt slag i Noreg, og vil gje ny innsikt i skriveutviklinga til norske elevar.

Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Artikkel

ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo