Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (12)
  • Faglig og administrativt støttesystem (7)
  • Tilpasset opplæring (4)
  • Atferd (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Autisme (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)

Artikkelforfatter

  • Astri Arnesen (1)
  • Gerd B. Salen (1)
  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Inge Bø (1)
  • Inger Kristine Løge (1)
  • Ingunn Kindervaag (1)
  • Kamil Øzerk (1)
  • Kjell Skogen (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Mette Cyvin (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Ragnhild Collin-Hansen (1)
  • Terje Ogden (1)
Fagartikkel

Tourettes syndrom, vegringsatferd og bekymringsfullt skolefravær

Mange elever med Tourettes syndrom viser uvilje mot å gå på skolen allerede fra småskolen av. På ungdomstrinnet melder de seg gjerne helt ut, selv om lærerne oppfatter dem som elever med gode evner og gode sosiale relasjoner.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Frå tilpassa til universell opplæring

Forslaget til ny opplæringslov foreslår å ta ut viktige og innarbeidde omgrep i skulen og innføre nye, til dømes «universell opplæring». I beste fall vil endringane skape forvirring, i verste fall truar dei læraren sin autonomi og gjev elevar eit dårlegare tilbod.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

PP-tjenesten i endring: Sakkyndighet i et inkluderingsperspektiv

Et utviklingsarbeid med økt inkludering og systemfokus som mål ble gjennomført i PP-tjenesten i fem Agder-kommuner. Gjennom systematisk arbeid var det et mål å endre praksis i retning av økt inkluderingsfokus i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid.

Publisert: 25.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Skolegang og livsmestring – tett på dysleksiens utfordringer

Tiltakene som skal til for å gjøre skolegangen god og meningsfull for elever med dysleksi, er ikke mer omfattende enn at alle skoler kan klare det. Det dreier seg om en helhetlig tenkning rundt lese- og skriveopplæringen. Når dette er på plass, vil det sjelden være behov for spesialundervisningsvedtak.

Publisert: 11.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Barn med autismespekterforstyrrelser (AsF) – en barnegruppe som fortjener større oppmerksomhet

Autismespekterforstyrrelser omfatter forstyrrelsene autisme, gjennomgripende utviklingsforstyrrelse noe annet ikke spesifisert (atypisk autisme) og Aspergers syndrom. I hverdagslivet hører man stort sett om autisme, som er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Mangelfulle sosiale ferdigheter eller interesser, mangelfull eller meget svak kommunikasjon samt repeterende, stereotyp og ritualpreget atferd er typiske kjennetegn ved denne barnegruppen.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Kompetanse for spesialundervisning

Eit fleirtal av elevane som får spesialundervisning, får det av personar som ikkje har formell spesialpedagogisk utdanning og kompetanse.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Kronikk

"Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk

Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Om å se bekymringsbarna – og hvilke ord vi bruker om dem

I en undersøkelse har man sett på hvilke ord lærere og studenter i pedagogikk bruker for å beskrive bekymringsatferd. Studenter ser ut til å mangle faguttrykk for å snakke om problemfeltet og mangler dermed også det som skal til for å oppdage disse barna. Disse forholdene kan være med på å forklare underrapportering av barn som har behov for tiltak.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Fagartikkel

Kommunikasjon mellom skole og hjem – når barn strever med lesing og skriving

Skolen har ansvar for at barn med dysleksi får en tilpasset opplæring – i praksis er det ofte mødrene som må føre kampen. Uoversiktlige og foranderlige diagnoser lar eleven stå i en uavklart situasjon, som ofte bare blir mer kompleks ettersom foreldrene med få ressurser prøver å kompensere. En løsning vil være å bedre kommunikasjonen med skolen og lage bedre retningslinjer for rettighetene til foresatte og elever.

Publisert: 15.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Inkludering: Hva, hvordan og hvorfor

Denne artikkelen baserer seg på et doktorgradsprosjekt initiert av Høgskolen i Finnmark, hvor oppdraget er å se på relasjonen mellom spesialundervisning og tilpasset opplæring. Prosjektet inngår som et delprosjekt i høgskolens «Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet».

Publisert: 15.05.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Fagartikkel

Rettsliggjøring av og i skolen

Denne artikkelen omhandler rettsliggjøring i skolen. Begrepet kan forstås som lovforslag som tar sikte på å endre graden av lovregulering av skolens virksomhet.Også andre aspekter ved rettslige reguleringer som er relevante for utviklingen av og i skolen, drøftes. Et hovedsyn er at økt rettsliggjøring er egnet til å styrke posisjonen for elever som befinner seg i en marginal situasjon i skolen.

Publisert: 02.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo