Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)
  • Podcast (4)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (16)
  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Autisme (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Språkvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnehage (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (16)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (4)
  • Aina Rødal (3)
  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Katja Evjen (2)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Kathrine Høegh-Omdal (1)
  • Kristin Fedje Fredriksen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Artikkel

Forsker gir de syriske flyktningbarna en stemme

Dima Mohamad var grunnskolelærer da hun måtte forlate Syria. I dag forsker hun på hvordan innvandrerbarn opplever skolen i Norge.

Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet

– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan står det til med tilbudet om spesialundervisning i Norge?

I 2018 kom Nordahl-rapporten som vurderte tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. En rekke forslag ble lansert i rapporten, men hva har egentlig skjedd i ettertid? Har forslagene blitt fulgt opp, og i så fall hvordan?

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker?

Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Autistiske småbarn kan ha større ordforråd enn man tror

Mange autistiske barnehagebarn strever med språk. Men nå viser ny forskning at man kan undervurdere disse barnas språkkunnskaper hvis man bare undersøker ordforrådet deres i én setting.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

− Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer

− Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Når tall blir et mareritt

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

Publisert: 05.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes

Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Skreddersy undervisningen til elever med autisme

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Publisert: 02.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn med spesialundervisning blir oftere undervist av ufaglærte

Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 22.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere og spesiallærere opplever maktesløshet

Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Barna blir ikke alltid spurt i elevsaker

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert: 18.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Vil tilpasse undervisningen for elever som presterer høyt

– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo