Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (11)
  • Språkvansker (11)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Muntlig språk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Synsvansker (2)
  • Autisme (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • Læringsbloggen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Statped (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Marianne Lind (2)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Bård Uri Jensen (1)
  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Ingvild Røste (1)
  • Janne Madsen (1)
  • Kari Hole (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Line Haaland-Johansen (1)
  • Marit Haugen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monica I. N. Knoph (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Podcast

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

− Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer

− Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Blogg

Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri?

Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert

Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne

For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Artikkel

Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes

Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Barn som ikke tør å snakke

Et behov for å leve opp til andres forventninger er en del av årsaken. I boken forklarer Heidi Omdal hvordan voksne kan hjelpe barna ut av problemet.

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Strukturert begrepstrening for elever med spesielle behov

Denne artikkelen tar for seg hvilken effekt strukturert begrepsopplæring kan ha for elever med sammensatte lærevansker i tillegg til språkvansker i videregående skole. Den omhandler elever som mottar et spesialpedagogisk undervisningstilbud i en forsterket avdeling og har mål om tilrettelagt arbeid på sikt.

Publisert: 21.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagartikkel

Språktiltak for å fremme god leseforståelse

Denne artikkelen handler om hvordan man kan bruke systematisk begrepslæring som metode organisert i gruppe for barn med språkvansker. Artikkelforfatteren, som arbeider som logopedi PP-tjenesten, er ofte i kontakt med barn som på ulike måter strever med språket og kun har gode erfaringer med å jobbe på denne måten.

Publisert: 02.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo