Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel – Karakterer må ikke innføres for tidlig Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Når en sekser ikke er godt nok Stadig flere skoleungdommer sliter psykisk. Jenter sliter tre ganger så mye som guttene, og stresser mest med skolen. Publisert: 15.11.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Meiner pandemien har endra skulen for framtida Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Professor Tine S. Prøitz skal lede nytt offentlig utvalg – Et viktig arbeid, sier Prøitz om utvalget som skal evaluere nasjonale prøver i skolen. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole. Publisert: 07.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Tydelige digitale skillelinjer OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet