Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (17)
  • Utviklingsforstyrrelser (17)
  • Mangfold og integrering (8)
  • Motivasjon (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Autisme (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Språkvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Folkehøgskole (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Barn (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Eilif Guldvog Hartvedt (1)
  • Elvira Svartaas (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Ingrid Hagerup (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Ragnhild Haugli Bråten (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Susanna Sten-Gahmberg (1)
  • Synne Nese Skarsaune (1)
Fagfellevurdert

Å tenke nytt om inkludering – om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming

Det å tenke nytt om inkludering må først og fremst innebære en forståelse av mangfoldige måter å være i verden på, og ta inn at det ikke finnes en standard måte man kan være i, gjøre i eller føle fellesskap og tilhørighet.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel

Blir hindret i å være med på å bestemme

Unge voksne med Downs syndrom har et potensial til å ta større plass i egne liv – et potensial som kanskje er ubrukt sånn som det er nå.

Publisert: 01.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Utsatte grupper trenger seksualundervisning

Sammen med iranske kolleger, har Shahram Moradi forsket på effekten av seksualundervisning for tenåringsjenter med kognitive funksjonsnedsettelser.

Publisert: 17.08.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb

Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Unge uføre og veien til uføretrygd

Det har vært en økende innstrømming til uføretrygd blant unge de siste tiårene. Andelen uføretrygdede i aldersgruppen 18–29 har økt fra 0,8 prosent i år 2000 til 2,5 prosent i 2020.

Publisert: 24.05.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 39) 1/2022
Forskningsnotat

Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen?

Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og bakgrunn - og hvordan lærerutdanningene kan bidra til dette.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Krig påvirker skoleprestasjoner

Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid

– Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar.

Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lavere risiko for CP hos barn av høyt utdannede foreldre

Høyt utdannende foreldre har lavere risiko for å få et barn med cerebral parese enn foreldre som bare har fullført grunnskolen, viser studier gjennomført av Ingeborg Forthun.

Publisert: 10.07.2019 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge

Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barnas vennskap betyr alt for foreldrene til de med utviklingshemming

Foreldrene vil hjelpe til så mye de kan, samtidig som de vil at ungdommene skal klare seg selv når de blir voksne.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Når også foreldrene har ADHD

– Som å se på 20 tv-kanaler samtidig, sier en mor med ADHD. Når både foreldre og barn i samme familie har ADHD, blir hverdagen ekstra krevende.

Publisert: 31.05.2016 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo