Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (6)
  • Forskning og metode (3)
  • Organisering (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (6)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Misha Frame Jemsek (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring

Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere.

Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Hvordan lærer lærere?

Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrollen endrer seg raskere enn holdningene

Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Forskerprofilen: Det beste fra to verdener

Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen.

Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo