Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Organisering (13)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (13)
  • Arbeidsvilkår (6)
  • Skoleutvikling (6)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Ledelse (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • NIFU (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Trygve Kvithyld (2)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anniken Solem (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Katja Hakel (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Knut Fossestøl (1)
  • Kristine Vedal Størkersen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Bøe (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Ola Gunhildrud Berta (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Stig Eriksen (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Torill Sæterstad (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
  • Yngve Troye Nordkvelle (1)
Fagfellevurdert

Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen

Den nasjonale barnehagestrategien legger til grunn at gode barnehager kjennetegnes ved at personalet sammen skal utvikle det pedagogiske arbeidet i profesjonelle læringsfellesskaper, og slik sikre en arbeidsform og prosess som bidrar til å realisere idéen om barnehagen som en lærende organisasjon.

Publisert: 20.03.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.21) 3/2024
Fagfellevurdert

Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar

Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene?

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling – tre viktige utfordringer

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling skal gi en lokalt forankret og treffsikker etterutdanning og styrke skoleeiers ansvar for kompetanseutvikling. Evalueringen viser noen viktige utfordringer med forankring og rollefordeling.

Publisert: 11.02.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert

Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner

Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen?

Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Podcast

Podkast: Hvordan lærer lærere?

Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer

Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Lærerrollen endrer seg raskere enn holdningene

Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Skoler som lærer

En skole som bare er opptatt av elevenes læring og ikke legger vekt på at også lærerne og skoleledelsen må lære, vil få problemer med å utvikle seg og bli bedre på sin kjerneoppgave. En undersøkelse av fire skolers arbeid viser hvordan skoleorganisasjoner kan jobbe med læring og utvikling, til nytte for både ansatte og elever.

Publisert: 02.09.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo