Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (29)
  • Artikkel (18)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (12)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (11)
  • Studieforberedende (10)
  • Frafall og gjennomføring (9)
  • Motivasjon (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Barnehage (6)
  • Digitalisering (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Mobbing (4)
  • Ny som lærer (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Ledelse (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læremidler (3)
  • Læreplaner (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Atferd (2)
  • Lek (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Matematikk (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Stress (2)
  • Vurdering (2)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (49)

Artikkelforfatter

  • Nina Kalvatn Friestad (2)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Lotta Johansson (1)
  • Terje Manger (1)
Forskningsnotat

Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing?

Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasserommet bør vare over tid og ta utgangspunkt i læraren sin eigen praksis, viser internasjonal forsking.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen

Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Flerspråklige barn får ikke ekstra hjernetrim

40 års forskning viser at flerspråklighet ikke automatisk gjør deg smartere. Enspråklige og flerspråklige barn presterer likt på kognitive tester.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning

Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy.

Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen?

Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og bakgrunn - og hvordan lærerutdanningene kan bidra til dette.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra

Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Matte + kreativitet = sant

Elevar som blir lært opp til å tenke kreativt, har større sjanse for å gjere det bra i matematikk.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb?

Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnotat ser nærmere på årsakene til at lærere slutter eller får seg nytt arbeidssted.

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Må man være fra middelklassen for å gjøre det bra på universitetet?

Debatten går om de såkalte «førstegenerasjonsstudentene» i Norge - studenter med foreldre uten høyere utdanning. Bør norske universiteter gjøre mer for å få dem til å lykkes? Flere forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning bidrar her med forskningsbasert kunnskap om problemstillingene.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Er framtidens lærere forberedt på å snakke om sex?

Norske lærere etterlyser en styrking av seksualundervisningen i utdanningen. Forskning viser at problemet er globalt: Lærerutdanningene klarer ikke å forberede lærerstudenter til å ta sexpraten med elevene.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst?

Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutvikling.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Å lære å lese og skrive er en menneskerett

I læreplanen for norsk skole slås det fast at det å kunne lese og skrive er en forutsetning for å delta som et aktivt medlem i samfunnet. 8. september markerer FN den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing

Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Stress i skolen

Den systematiske kunnskapsoversikten Stress i skolen er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og svarer på forskningsspørsmålet: Hva kan forårsake stress i skolen?

Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn

Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig.

Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Profesjonssamarbeid for å tilpasse opplæringen til evnerike elever

Selv om det ikke finnes nasjonale tiltak særlig rettet mot hvordan skolene skal ivareta evnerike barn, er det mange skoler som har oppmerksomhet på denne elevgruppen. Personalet på Gaupen barneskole har i flere år arbeidet med å utvikle en kultur for å ivareta evnerike barns behov.

Publisert: 21.03.2016 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Tiltak med positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole. En systematisk kunnskapsoversikt

Hvilke tiltak kan ha positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole?

Publisert: 22.11.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Kunnskapssenterets systematiske kunnskapsoversikt

Kapittel 3 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. Denne artikkelen beskriver det systematiske arbeidet med å finne flest mulig relevante studier.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Konklusjon, funn og kunnskapshull

Kapittel 6 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring. I denne artikkelen presenteres funnene og tiltakene (og måten de settes i verk på) som i følge forskningen har effekt på gjennomføring av videregående opplæring. I tillegg legges det fram spørsmål som forskerne ikke har stilt i sine studier.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo