Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (29)

Artikkeltema

  • Studieforberedende (10)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Frafall og gjennomføring (9)
  • Psykisk helse (6)
  • Barnehage (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Digitalisering (3)
  • Mobbing (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Ledelse (2)
  • Lek (2)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Matematikk (2)
  • Motivasjon (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (29)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
  • Terje Manger (1)
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - En systematisk gjennomgang av forskningslitteraturen

Artikkel 4 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. I denne artikkelen presenteres 18 studier som tar for seg tiltak som er prøvd ut og som det er målt effekt av.

Publisert: 09.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Systematiske kunnskapsoversikter om frafall

Kapittel 2 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring. Her presenteres flere systematiske kunnskapsoversikter og litteraturgjennomganger som har undersøkt effekter av tiltak mot frafall.

Publisert: 09.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Tverrgående tema i tiltak som har effekt

Kapittel 5 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Anbefalinger

Kapittel 7 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. Kunnskapsoversikten viser at det er en klar sammenheng mellom implementeringskvalitet og effekten av tiltak for å redusere frafall eller øke gjennomføringen i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Sammendrag

Det er enighet i OECD-området om at frafall representerer et stort samfunnsproblem både fordi det er dyrt for samfunnet og fordi det har store kort- og langsiktige konsekvenser for den som ikke fullfører utdanningen sin. Kunnskapssenter for utdanning presenterer her en systematisk kunnskapsoversikt skrevet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Effektstudier og gode beskrivelser av intervensjoner

Kapittel 1 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Effektstudier av tiltak mot videregående frafall: Verdt et (systematisk) forsøk!

Det er mange tiltak som har blitt gjennomført for å få ned frafallet i videregående opplæring. Dessverre er de sjeldent innført på en måte som gjør det mulig å vurdere om tiltakene har fungert etter hensikten. Dersom en skole innfører et tiltak og opplever at frafall går ned i etterkant, kan man ikke nødvendigvis si at dette skyldes selve tiltaket, i og med at det kan ha vært helt andre ting som skjedde samtidig og som gjorde at frafallet gikk ned.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Forskning på skoleledelse - Tre kunnskapsoppsummeringer

Forskningen på ledelse har lenge vært preget av skiftende trender som har gått under betegnelser som for eksempel transformasjonsledelse, relasjonsledelse, læringsledelse og endringsledelse. Slike trender har også påvirket forskningen på skoleledelse. Vi presenterer her tre kunnskapsoppsummeringer om sammenhenger mellom skoleledelse og læringsutbytte.

Publisert: 03.09.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Psykososialt læringsmiljø

Det psykososiale læringsmiljøet består av en rekke faktorer knyttet til skolearbeidet, skoleklassen og skolen. Det innbefatter samspill mellom lærere og elever og samspill mellom elever. I denne kunnskapsstatusen som bygger på gjennomlesning av flere systematiske kunnskapsoversikter, kommer vi også inn på forskningsstatus på tema som motivasjon, tiltak mot mobbing, realfag og kultur.

Publisert: 21.03.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo