Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningskafe (27)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Atferd (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Lek (4)
  • Lekser (4)
  • Mobbing (4)
  • Organisering (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnehage (2)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Selvregulering (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (26)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (25)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Jon Rogstad (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Pål Roland (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Forskningskafe

Video: Forskningskafe om lekser

Her kan du se opptak av strømming av Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no sin forskningskafe. Kveldens tema var lekser. Vi spurte: Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det?

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lekser

Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det? Lekser som læring – lærernes bruk av lekser som del av læring. Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Barn og unge med adferd som utfordrer (video)

I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer.

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Kule krabatar leikar - Still eller vill? (video)

Angst og angstlidelser er ofte noe vi forbinder med voksne, men slike lidelser kan oppstå allerede hos unge barn. Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med slike lidelser, hvordan disse lidelsene kommer til uttrykk og hvordan vi som voksne kan møte disse barna på riktig måte.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Praktisk anvendelse av forskning (video)

Hvordan bør lærere anvende skoleforskning? Se Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole, drøfte sine tanker om praktiske anvendelse- og utvikling av forskning på skole og utdanningsfeltet.

Publisert: 08.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage

Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform?

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Hvordan veilede og ivareta nyutdannede lærere?

Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende. Hva er god veiledning og oppfølging av nyutdannede lærere? Torsdag 2. juni inviterer Utdanningsforbundet til Forskningskafe med blikk på nyutdannedes situasjon i utdanningssektoren, og hvordan forskning på nyutdannede kan bidra med kunnskapsbaserte løsninger som arbeidsgiverne i samarbeid med lærerutdanningene kan iverksette.

Publisert: 27.05.2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo