Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (12)
  • Mangfold og integrering (9)
  • Morsmålsundervisning (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Språkvansker (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Naturfag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (17)

Artikkelforfatter

  • Helene Fulland (2)
  • Katarina S. Hundal (2)
  • Line-Marie Holum (2)
  • Vigdis Glømmen (2)
  • Sigridur Vilhjalmsdottir (1)
  • Sigrun Aamodt (1)
  • Sissel Persen (1)
  • Sunil Loona (1)
  • Xenia Pløger (1)
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Språk og utdanningssystem i Ukraina

I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Ny studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge

Et bidrag til forskningsbasert kunnskap om språklige ferdigheter på første- og andrespråket.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Med flerspråklige assistenter i voksenopplæringa

Tradisjonelt har mye av opplæringen for voksne innvandrere foregått med norsk som eneste opplæringsspråk. De siste årene har mange lærere og forskere satt søkelyset på transspråking, det vil si å ta i bruk hele det språklige repertoaret til deltakeren i en opplæringssituasjon. I samarbeid med flerspråklige assistenter kan man realisere dette i praksis.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet

Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Språklig oppmerksom undervisning i alle fag

Som lærer i et vanlig norsk klasserom møter man elever med ulik språklig, kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn. Elevene har med andre ord svært ulike forutsetninger i møte med tekster i ulike fag. Hvordan kan lærere tilpasse skriveundervisningen i en så heterogen elevgruppe? En ny doktoravhandling undersøker hvordan lærere kan støtte andrespråkselevers lesing og skriving på barnetrinnet.

Publisert: 26.01.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Dysleksi og andrespråkslæring

Dysleksi eller bare normal andrespråksutvikling?

Publisert: 09.10.2020 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Foreldre og minoritet i Norge

NOVA-rapporten Et iakttatt foreldreskap – om å være foreldre og minoritet i Norge handler om etniske og religiøse minoritetsforeldre og deres erfaringer med å oppdra barn i Norge. Studien er gjennomført av Ingrid Smette og Monika Grønli Rosten på oppdrag fra Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet (Bufdir).

Publisert: 12.05.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen stiger. Minoritetsspråklige barn defineres i denne sammenheng ved at «barnet og barnets foresatte har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk». I 2017 var det 48 700 minoritetsspråklige barn i barnehage i Norge. Det er en økning på 5 prosent fra 2016. Totalt er 17 % av barna i norske barnehager minoritetsspråklige, og det er de store kommunene som har høyest andel. Det har vært en jevn økning minoritetsspråklige barn i norske barnehager i alle aldersgrupper de siste fem årene.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Evaluering av særskilt språkopplæring og innføringstilbud

Særskilt språkopplæring er viktig, men ikke nødvendigvis tilstrekkelig, for å styrke elever med annet morsmål enn norsk og samisk sin mulighet for å fullføre og bestå opplæringen. Dette er et av hovedfunnene i rapporten som Rambøll har skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Publisert: 22.04.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

En flyktningkompetent skole

Antallet mindreårige asylsøkere har økt betydelig den siste tiden. Da er det viktig å gi en opplæring som tilpasses elevenes behov og som bidrar til å normalisere deres hverdag.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Kostnader ved mangelfull utdanning av asylsøkere og flyktninger

Et godt skoletilbud vil være sentralt for integrering og gi muligheter til aktiv deltakelse i arbeidsliv og samfunn. Rapporten peker på mangelfull kompetanse blant lærere i opplæring av minoritetsspråklige elever, både når det gjelder norskopplæring og språklig tilrettelegging i fagopplæringen.

Publisert: 31.03.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Flere språk – bedre resultat

Nyankomne elever har større sjanse til å klare seg i skolen om de får anledning til å veksle mellom språk de kan, og det nye språket de skal lære seg.

Publisert: 25.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen?

Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo