Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (38)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (9)
  • Mangfold og integrering (8)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (8)
  • Psykisk helse (6)
  • Høgskole og universitet (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Motivasjon (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Fremmedspråk (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Naturfag (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Matematikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • UiT Norges arktiske universitet (38)

Artikkelforfatter

  • Stig Brøndbo (8)
  • Elisabeth Øvreberg (5)
  • Ellen Kathrine Bludd (3)
  • Elisabet Aaraas (2)
  • Karine Nigar Aarskog (2)
  • Magne Kveseth (2)
  • Trude Haugseth Moe (2)
  • Elisabeth Valmyr Bania (1)
  • Geir Heggås Bakkevoll (1)
  • Henriette Leine Wangen (1)
  • Randi Merete Solhaug (1)
  • Roy-Morten Østerbøl (1)
  • Siv Kvernmo (1)
  • Tomas Rolland (1)
Artikkel

Vil bygge sterkere undervisningskultur

Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi.

Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Når nyhetene skremmer barna

Seks gode råd for å snakke om krig og terror.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Forsoning i klasserommet

Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur.

Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Lærere er utrolig viktige for ukrainske barn: – De kan bidra til å forebygge traumer

Det sier professor i pedagogikk, Jon Håkon Schultz. Denne våren underviser han lærerstudenter ved UiT, i hvordan de kan støtte elever som er berørt av krig og konflikt. Jente med hvit bluse ser stolt inn i kamera. Hun sitter i et klasserom med andre barn og voksne.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Forskning som inkluderer

På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

– Språket ditt er viktig!

Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme

Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien?

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom

Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene.

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Krig påvirker skoleprestasjoner

Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

– Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet?

Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen

Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag.

Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger

Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest.

Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Ny test kan fastslå risiko for dysleksi – før barna begynner på skolen

Tenk hvis vi kan finne sikre tegn på dysleksi allerede før skolestart og sette inn tiltakene fra første skoledag? En ny digital test som gjør dette mulig lanseres denne uken.

Publisert: 23.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Skolesystem uten kulturell forankring

Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling.

Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Logopedi - bedre språk gir bedre liv

I 2017 fikk tidligere UiT-direktør Lasse Lønnum slag og falt om. Han mistet taleevnen. Slaget var såpass alvorlig at få trodde han skulle komme seg på jobb igjen, men med støtte fra sin kone og hjelp fra gode logopeder, gjorde han alle spådommer til skamme.– Det er som magi, det de får til.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

– Fortell om et fantastisk yrke!

UiT har fått 1.8 millioner kroner til å rekruttere flere til å ta lærerutdanning. – Bruk pengene til å fortelle om et fantastisk yrke, oppfordrer lærerstudenter.

Publisert: 30.10.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Mangel på sosial tilknytning kan bidra til frafall

Hva skiller ungdom som gjennomfører videregående i Norge, men sliter, fra de som faller helt ut? Det har UiT-forsker Gro Hilde Ramsdal forsøkt å finne ut av i en fersk doktorgradsavhandling.

Publisert: 30.10.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Nytt håp for behandling av spiseforstyrrelser

I et forskningsprosjekt har terapeuter innen idrettsmedisin og ernæring gitt behandling til personer med bulimi og overspisingslidelse. Resultatet er svært lovende.

Publisert: 16.03.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Unge mangler nødvendig kunnskap om sunn livsstil

En fersk studie viser at unge som ønsker å endre livsstilen mangler nødvendig kunnskap om kosthold og treningsrutiner.

Publisert: 03.01.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo